A sikersztorik és a túlélőhatás (survivorship bias).

Érdekes? Oszd meg te is!

Viselkedéstudomány – A túlélőhatás

A sikertörténeteket szeretjük, ezért nagy hangsúlyt kapnak az életünkben és a médiában. A kudarcokról senki nem számol be szívesen, ezért sokkal kevesebbet hallunk róluk.

Pedig a világban minden nagy sikerre több ezer vagy akár több tízezer bukás jut a valóságban.

A túlélőhatás egy olyan logikai gondolkodási hibát jelez, amelyben a siker és a kudarc arányát nem a tények alapján ítéljük meg, hanem az általuk szóló hírek mennyisége alapján.

Ez pedig torz világképet eredményez, amely mindennapi életünket és döntéseinket is befolyásolja.

Amikor eltúlozzuk az olyan ritka példák jelentőségét, hogy valaki Amerikában milliárdossá vált miután otthagyta az egyetemet, akkor nem gondolunk arra, mennyivel többen vannak azok, akik ugyanezen döntés miatt elveszítették az esélyüket egy jobb életre.

Szó szerint a túlélőhatás miatt szeretik a dohányzó emberek emlegetni azokat a hírességeket, akikről köztudott káros szenvedélyük, mégis sokáig éltek. Ilyenkor feledésbe merül az a sok millió ember, akiknek súlyos betegséget okoz ugyanez a szenvedély.

A túlélőhatás torzítása miatt az emberek ok-okozati összefügést látnak ott, ahol csak véletlen egybeesés van.

Bill Gates például nem azért lett milliárdos, mert otthagyta a Harvardot, hanem mert kivételes tehetséggel rendelkezett. Eléggé vicces lenne ebből az esetből azt a következtetést levonni, hogy mindenki milliárdos lesz, aki félbeszakítja a tanulmányait.

A láncdohányos sem a dohányzásnak köszönheti hosszú életét, hanem szervezete kivételes megküzdési képességének, amellyel sokan mások nem rendelkeznek.

Inspirálnak bennünket azok a történetek, melyben az emberek átlépik a szabályokat, megpróbálják a lehetetlent és sikerrel járnak.

Ez rendben is van így, de a realitás fenntartása érdekében érdemes elgondolkodni azokon az üzletembereken is, akik egy merész ötlet miatt csődbe mentek és egy életre eladósodtak, vagy azokon a zenészeken, akik arra alapozták az életüket, hogy egyszer majd „befutnak”, és soha nem sikerült nekik.

A valóságban a siker soha nem garantált. Sok vállalkozás megy csődbe. A legtöbb ember nem lesz sem gazdag, sem híres.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ne próbálkozzunk, vagy kockáztassunk. Mindössze arra int, hogy a realitások és a képességeink figyelembevételével tegyük.

A túlélőhatás szorosan kapcsolódik az elérhetőségi heurisztikához.