7. Elérhetőségi heurisztika

Availability heuristic

Ez a jelenség arra figyelmeztet bennünket, hogy a könnyen és gyorsan eszünkbe jutó információk alapozzák meg döntéseinket, nem pedig a releváns tények.

Emiatt komoly hibákat is véthetünk, mert általában a közelmúltban szerzett, vagy az irreálisan túlhangsúlyozott információk bukkannak fel először emlékezetünkben.

A naponta meghozott több ezer kisebb-nagyobb döntésünket a média, a reklámok, az érzelmekre ható egyéb tényezők sokkal erősebben befolyásolják, mint azt gondolnánk.

Az elérhetőségi heurisztikának komoly következményei vannak az emberek magánéletében és az üzleti életben is.

A befektetők gyakran alkotnak véleményt a cégekről a hírekben megjelent legutolsó információk alapján hosszútávú elemzés helyett.

Egy személyt annak alapján ítélünk meg, hogy milyen emlékek, asszociációk jutnak eszünkbe róla azonnal.

A gyógyszer reklámok hatására pedig megnő a hirdetésben szereplő tünetekkel jelentkező betegek száma a körzeti orvosoknál.

Ez a heurisztika – hasonlóan az Érzelmi befolyás és Általánosítás jelenségekhez – állandóan jelen van az életünkben és torzíthatja gondolkodásunkat.