61. Elsőbbségi hatás

Primacy effect

Az elsőbbségi hatás arra utal, hogy jobban emlékszünk arra az információra, melyet először hallunk vagy látunk, mint a továbbiakra. Döntéseinket és viselkedésünket tehát leginkább ezek befolyásolják.

Az élet minden olyan területén, ahol a személyes kapcsolat fontos szerepet játszik, találkozunk az „első benyomás” jelenségével.  Azonnal kialakul bennünk valamilyen érzés, vélekedés arról, hogy a másik milyen ember.

Ez azért lényeges, mert előfordulhat, hogy túl gyorsan és felületesen döntünk a kapcsolat esélyeit illetően. Egy állásinterjún például kritikus jelentősége van az első benyomásnak.

Az elsőbbségi hatás mindennapjainkban

Amikor valaki megnéz egy újságot vagy hírportált, az első cikkre sokkal inkább emlékszik majd, mint a tizedikre.

Egy listán az első névre jobban emlékeznek az emberek, mint a továbbiakra.

Előadáson vagy üzleti találkozón az első prezentációból lényegesen többet jegyeznek meg az emberek, mint a későbbiekből.

A marketing szintén ennek figyelembevételével alakítja ki hirdetési és reklám stratégiáját és így vásárlásaink során irányít bennünket.

Tudjuk azonban, hogy nem minden esetben a legerősebben reklámozott termék a legjobb, igyekeznünk kell más tényezőket is figyelembe venni, ha észszerűen szeretnénk elkölteni a pénzünket.

A legjobb ár-érték arányú termékeket célszerű keresni és minél nagyobb értékű termékről van szó annál alaposabban kell tájékozódni.

Hogyan kezeljük a jelenséget?

Amikor valamilyen fontos cél elérése érdekében személyes szereplésünkre van szükség, igyekezzünk alaposan felkészülni és ne hibázzunk. Továbbá próbáljunk elsőként megjelenni.

Abban az esetben, ha nekünk kell döntenünk valamilyen kérdésben, ne hagyjuk magunkat semmilyen sorrendiség által befolyásolni.

Az elsőbbségi hatás a lehorgonyzás jelenségéhez kapcsolódik.