Figyelmi torzítás. Attentional bias.

Viselkedéstudomány. Figyelmi torzítás. Attentional bias

A viselkedéstudomány megfigyelései szerint vannak dolgok, amelyek határozottan felkeltik figyelmünket, míg másokat észre sem veszünk.

Sok különböző faktor befolyásolja, hogy mire figyelünk, a külső eseményektől (veszély) a belső ingerekig (éhség, bánat).

Az lenne jó, ha mindig, mindent észlelnénk, mert ez szolgálná tökéletes informáltságunkat. Erre azonban nincs mód, mert agyunk kapacitása véges.

Túlélési ösztöneink erősen befolyásolják figyelmünk irányítását. A hirtelen mozdulatok, erős fények, különös hangok gyors reakciókat váltanak ki belőlünk. Érdekes módon az étel látványa is erős érdeklődést kelt az emberekben.

A marketing szakemberek nagyon jól ismerik és használják a figyelmi torzítást. A reklámokban a színek, hangok felerősítése, az attraktív személyek szerepeltetése mind az erőteljes figyelemfelkeltést célozzák.

Az üzletek berendezése, a szemmagasságban elhelyezett termékek („eye level is buy level”) vagy a kasszapultoknál összezsúfolt kínálat mind arról szól, hogy vonzást gyakoroljon ránk és többet vásároljunk.

Mindennapjainkban rengeteg információval találkozunk. Agyunk oly módon alkalmazkodik ehhez, hogy csoportosítja, sémákba rendezi ezeket. A különböző helyekről, dolgokról, emberekről „mentális listákon” rögzíti a számára fontos tudnivalókat.

Így szinte elkerülhetetlen, hogy saját sémáink szerint értékeljük a világot.

A depresszióval küzdő emberek például hajlamosak alacsony önértékelésüket igazoló sémájukba gyűjteni minden „bizonyítékot”, azaz csak a velük kapcsolatos negatív információkra figyelnek.

Az egészséges emberek ezzel szemben sokkal inkább az önmegerősítő, pozitív énképüket támogató információkat gyűjtik.

Miért fontos arra figyelnünk, hogy mire figyelünk?

Mert ha nem vigyázunk, könnyen a „csőlátás” hibájába eshetünk és tévesen ítéljük meg az embereket és a választási lehetőségeket.

Üzletembereknél gyakran tapasztalható, hogy csak saját meggyőződésükre koncentrálnak. Az ellentmondó tények, adatok sem ingatják meg őket terveik végrehajtásában.  Így könnyen veszélybe sodorhatják a vállalkozásukat.

Arra is ügyelnünk kell, hogy a figyelemeltereléssel dolgozó, manipulatív trükköknek, játszmáknak ne essünk áldozatul.

Jegyzet: Csak a lényeget! (Verbatim effect)

Jegyzet: Beszűkült figyelem (reverse attentional bias)