22. Forer hatás

Forer (Barnum) effect

Az emberek hajlamosak saját személyiségük leírásaként elfogadni olyan felületes, bárkire alkalmazható általános jellemzéseket, mint például az újságok horoszkópja.

A megállapítás Bertram Forer pszichológus nevéhez fűződik de Barnum hatás néven is ismert.

Ez a jelenség az emberi hiszékenységre és bizonytalanságra építve jövedelmező üzleti lehetőséget biztosít sokak számára.

Forer 1948-ban elvégzett egy kísérletet, amelyet azóta számtalanszor ismételtek, hasonló eredménnyel.

Ennek lényege az volt, hogy tanítványaival kitöltetett egy személyiségtesztet és egyénre szabott elemzést ígért nekik. Azonban a teszteteket meg sem nézte.

Egy újság asztrológiai rovatából összeollózta a következő általános jellemzést:

Szüksége van rá, hogy mások kedveljék és elismerjék, bár önmagával szemben kritikus.

Ugyan vannak személyes gyengeségei, általában jól ellensúlyozza azokat.

Sok kihasználatlan adottsága van, amit nem fordít az előnyére.

Fegyelmezettnek és magabiztosnak tűnik, de belül hajlamos aggodalmaskodásra és a bizonytalankodásra.

Szüksége van némi változatosságra és sokszínűségre. Elégedetlenné válik, ha korlátozzák.

Független gondolkodónak tartja magát, és nem fogadja el mások állításait megfelelő bizonyíték nélkül.

Ugyanakkor nem tartja okosnak, hogy túlzottan megnyíljon a többiek előtt.

Időnként extrovertált, barátságos, társasági, máskor introvertált, óvatos és zárkózott.

Vannak valószerűtlen álmai, vágyai.

Ezt a jellemzést adta át személyesen minden diákjának, majd megkérte őket, hogy pontozzák 1-5 skálán, mennyire egyezik a személyiségükkel.

Az eredmény 4,26 lett (ahol 5 a teljesen egyező).

Ugyanazt a teljesen általános leírást mindenki elfogadta saját személyisége jellemzéseként 85% -os egyezőséggel!

A Forer hatás tanulsága az, hogy az emberekben nagy az igény az önmegismerésre, a megerősítésre, a személyes törődésre és ez hiszékennyé és kiszolgáltatottá teszi őket. Ezt könnyű kihasználni áltudományos módszerekkel.

Bár a tudományos vizsgálatok eddig azt mutatták, hogy ezek a módszerek nem adnak érdemi jellemzést, mégis igen sok elégedett használójuk van. Miért?

Mert sokan hajlamosak olyan állításokat elfogadni magukról, melyek megfelelnek vágyaiknak.

A kérdéses, illetve hamis állításokat is elfogadják, ha az kellően jó vagy hízelgő rájuk nézve.

Fontos, hogy a helyükön kezeljük ezeket az áltudományos módszereket és erősen korlátozzuk befolyásukat életünk fontos kérdéseinek eldöntésekor.

A Forer hatást érzékelhetjük akkor is, amikor olyan marketing leveleket kapunk, melyek a nevünkön szólítanak bennünket. Kezdetben sokan abban a tévhitben éltek, hogy ezek a levelek valóban egyedileg , csak nekik íródtak.