Mikor közel a cél… (goal gradient effect)

Viselkedéstudomány. Mikor közel a cél…

Sokkal jobban teljesítünk, mikor belátható közelségbe kerülünk valamely célunk eléréséhez.

Amikor egy 10 kilométeres futóversenyen azt halljuk, hogy már csak 1 kilométer van hátra, a „visszaszámlálás” hatására megtöbbszörözzük erőfeszítéseinket.

Ugyanez a jelenség figyelhető meg munkavégzésünk során is. Minél közelebb vagyunk egy feladat befejezéséhez, annál sürgetőbbnek érezzük, hogy haladjunk vele.

A tanulási folyamat is hasonlóan zajlik.

Motivációnkat ilyenkor az táplálja, hogy minél több időt, energiát fektettünk egy dologba, annál értékesebb számunkra, annál inkább elköteleződünk a megvalósítása mellett ld. birtoklási hatás.

Két területen hasznosíthatjuk ezt a megfigyelést.

Egyrészt a célok kijelölésénél: jobb egy hosszútávú, nehezen elérhető célkitűzés helyett szakaszokra bontani a folyamatot és több részcél meghatározásával biztosítani az előrehaladást.

Másrészt az elért eredmények kommunikálásánál: minél látványosabban mutatjuk be a célhoz való közeledést, annál ösztönzőbb az emberek számára.

Amikor pozitívan akarjuk befolyásolni a célok elérését, mindig az előttünk lévő útra kell helyezni a hangsúlyt, nem arra, ami már a „hátunk mögött van”.

Világosan értelmezhető és elérhetőnek tartott célok esetén az agyunk segít optimalizálni a munkamódszereinket és kevesebb stresszel jobb eredményt tudunk elérni.

Fontos, hogy látványos előrehaladás esetén se módosítsuk (nehezítsük) az eredeti célkitűzést, mert az nagymértékben rombolja a motivációt és előbb-utóbb „kiégéshez” vezet.

A cél elérését pedig minden esetben jutalmazásnak kell követnie! Ha más nem jutalmaz meg bennünket, akkor tegyük meg saját magunk 😊!

Megosztás