56. Negativitás

Negativity bias

A negatív eseményeket sokkal intenzívebben éljük meg, mint a hasonló mértékű pozitív történéseket.

Például nem örömködünk különösebben, ha egy üzletben kedvesen fogadnak bennünket, mert úgy véljük, ez természetes. Amikor azonban udvariatlanul bánnak velünk, arra hosszú ideig emlékszünk és ha tehetjük, elkerüljük az adott helyet a továbbiakban.

A negatív érzetek bonyolultabbak, mint a pozitívak. Ebből kifolyólag a negatív szituációkon többet gondolkodunk. Keressük az okokat, tűnődünk a következményeken és ezáltal jól bevéssük őket az emlékezetünkbe.

A negativitás az önértékelésünket és a problémákkal való megküzdési képességünket is csökkenti.

A negativitás a veszteségkerüléshez és a pesszimizmushoz kapcsolódik.

Miért fontos ezt tudni?

Mert a negativitás hátrányosan befolyásolja a döntéseinket, motiváltságunkat és a többi emberhez fűződő kapcsolatunkat.

Szorongásokkal telítődhet valakinek az élete, ha a világ eseményeiből mindig a negatív kimenetelű hírekre fókuszál. A negativitás gyengévé tesz.

Aki úgy véli, hogy a negatív események előfordulási valószínűsége aránytalanul nagy, az elkezd félni a világban. Nem mer kipróbálni új dolgokat, nem mer kockáztatni.

A negativitás irreálisan „összezsugorítja az ember világát” és „elszívja” életerejét. Ezáltal komoly pszichológiai sérülésekhez vezethet minden konkrét ok nélkül.

Mit tegyünk a negativitás eluralkodása ellen?

Vegyük észre a jó dolgokat! Helyezzük a fókuszt a pozitív hírekre, információkra.

Építsük le gondolkodásunkban a negatív dominanciákat és kiegyensúlyozottan értékeljük a világ eseményeit, saját lehetőségeinket és embertársainkat is.

Őrizzük meg emlékezetünkben a kellemes pillanatokat, sikereket és gyakran idézzük fel őket. Vegyük számba életünk áldásait és legyünk hálásak értük.