A döntésbefolyásolás típusai (nudge)

Viselkedéstudomány. A döntésbefolyásolás típusai (nudge)
A döntésbefolyásolás (nudge) arra irányul, hogy az embereket a számukra és a társadalom számára is előnyös viselkedésre hangolja. Ismerkedjünk meg ennek módszereivel!

Ha egy döntési helyzetben több lehetőség közül kell a megfelelő opciót kiválasztanunk, akkor arra mindig időt és energiát kell szánnunk. Meg kell ismernünk a különböző alternatívákat és azok következményeit.

Erre gyakran nincs sem időnk, sem energiánk, és esetenként a tudásunk sem elegendő.

Ilyenkor jól jön, ha ajánlanak nekünk egy megoldást. Ezt hívjuk alapértelmezésnek. Általában felhívják a figyelmünket arra, hogyha nem rendelkezünk másként akkor ez az opció lép életbe. Például amikor automatikusan meghosszabbítják az internet előfizetésünket.
Az alapbeállítás működésének kulcsa a status quo bias.

Ezesetben megosztanak velünk egy kezdő részinformációt, amely pszichológiai horgonyként befolyásol minket a döntésünkben, azaz ehhez igazítjuk a választásunkat. Például, ha egy adományozásnál elmondják, hogy az átlagos adomány eddig 3000 Ft volt.

  • A preferált választás megkönnyítése az emberek számára.

Olyan megoldásokat alakítanak ki, amelyekben a „helyes” döntés egyszerűbben kivitelezhető, mint a kevésbé „helyes”. Például, ha az egészséges ételeket teszik a legjobban megközelíthető polcra és az egészségteleneket a legnehezebben elérhető helyre.

  • Feltűnő jelzésekkel a „jó” döntésre irányítani a figyelmet.

Főként vizuális eszközökkel, színekkel, grafikai elemekkel kiemelni, hogy mi lenne az előnyös megoldás az emberek számára.

Például bemutatni, hogy egy bizonyos összegű havi megtakarítás 10 év múlva mekkora összeget eredményez számukra és az mennyi mindenre lehet elegendő.

  • Emlékeztetni az embereket akár arra is, amit már jól tudnak.

Segíti az embereket, ha időről időre emlékeztetik őket arra, amit már egyszer elfogadtak és alkalmaztak, de időről időre kikerül a fókuszukból.

Például kevesebb antibiotikumot írnak fel az orvosok, ha ismételten tájékoztatják őket arról, hogy az az emberek % százaléka már antibiotikum-rezisztens.

  • Emlékeztetőt küldeni a teendőkről.

Az elfoglalt emberek gyakran elfelejthetik fontos határidők, kötelezettségek teljesítését, aminek negatív konzekvenciái lehetnek számukra. Ezért sokat segíthet pl. az adófizetési határidők betartására történő figyelmeztetés.

  • Lelassítani a döntéshozatal módját.

Az elhamarkodott, megalapozatlan, esetleg érzelmileg felfokozott állapotban hozott döntések ritkán szolgálják hosszútávú érdekeinket. Ezért, ha van rá mód, érdemes kétszeres meggondolásra késztetni az embereket egy döntési folyamatban.

Például a közösségi médiában a közzététel megerősítésének szükségessége egy pillanatra elgondolkoztathatja az embert, hogy valóban ezt akarja-e.

Jegyzet: Ismerkedjünk a nudge jelenséggel!

Megosztás