A nudge jelenség.

Viselkedéstudomány. A nudge jelenség

A nudge szó azokra a finom döntésbefolyásoló eszközökre utal, amelyekkel az élet számtalan területén igyekeznek viselkedésünket a „jó irányba” terelgetni.

Lássunk néhány hétköznapi példát arra vonatkozóan, mi is az a nudge:

Az iroda ajtó mellett egy apró tábla arra figyelmeztet, hogy kapcsold le a villanyt, mielőtt távozol.

A fogorvosod küld egy üzenetet, hogy az éves ellenőrzés időszerűvé vált, foglalj egy időpontot.

A hallgatóknak felhívják a figyelmüket az ösztöndíj-kérelmek beadási határidejére.

A közösségi média figyelmeztet arra, hogy ki fogja olvasni az általad közzétett tartalmat, hogy meggondold, ki láthatja, mielőtt postolod.

Felhívják a figyelmed arra, hogy a hozzád hasonló módon élők kevesebb energiát fogyasztanak, ezért jó lenne, ha te is felülvizsgálnád a felhasználásodat.

Az autópálya mellett arról tájékoztat egy óriásplakát, hogyha 20 km/h sebességgel gyorsabban haladsz akkor mindössze néhány percet takarítasz meg a menetidőből (de közben veszélyezteted önmagad és másokat).

Általában elmondhatjuk, hogy amennyiben a döntésbefolyásolás (nudge) arra irányul, hogy az embereket a számukra és a társadalom számára is előnyös viselkedésre hangolja, akkor etikusnak tekinthető. Mindez természetesen akkor igaz, ha minden döntési alternatíva szabadon választható marad számukra.

Mindemellett vannak, akik úgy vélik, hogy még a jó irányban történő befolyásolás is vét az ember szabad döntési joga ellen.

Ezért célszerű a döntésbefolyásolás eszközrendszerét ismerni és felismerni, valamint megkülönböztetni a szándékos manipulációtól. A manipuláció abban különbözik, hogy csak a kezdeményező fél számára biztosít előnyöket.

Folytatás: Milyen típusai vannak a döntésbefolyásolásnak (nudge)?