Status quo hatás (bias)

Érdekes? Oszd meg te is!

Viselkedéstudomány. Status quo hatás (bias)

Kedveljük, ha a dolgok úgy maradnak, ahogy megszoktuk őket. A megszokott környezet biztonságot jelent, így nem törekszünk változtatásra.

Nem szívesen változtatjuk meg korábbi döntéseinket sem. Ez sajnos igaz akkor is, ha a változtatás nem jár áldozattal viszont nagy lehet a tétje.

Ezért halogatjuk a költözést, akkor is, ha már módunk lenne egy kényelmesebb otthonra váltani. Ezért maradunk sokkal tovább egy olyan munkahelyen, amely nem megfelelő számunkra.

A megszokotthoz való ragaszkodás összhangban van a veszteségkerüléssel és olyan okokkal magyarázható, mint az előzetes elköteleződés, elsüllyedt költség hatás, kognitív disszonancia, valamint az utólagos megbánás elkerülése.

Az utólagos megbánástól való félelem lényege, hogy az emberek új akcióik esetleges rossz kimenetét jobban bánják, mint a nemcselekvésből fakadó negatív következményeket.

Érdekes példa a megszokott dolgok előnyben részesítésére az új Coke esete.

1985-ben a Coca Cola bemutatta az új Coke-t, az eredeti kola ízének újrafogalmazását. 

A vakíz-tesztek azt mutatták, hogy sok fogyasztó az új ízt részesítette előnyben a régi helyett. Amikor azonban egymás mellett látták a régi és az új terméket, és a szokásos módon kellett választaniuk közöttük, győzött a megszokott régi Cola. 

A viselkedéstudomány megfigyelései szerint igaz ez a politikában is. A hivatalban lévő jelölt a status quo hatás miatt helyzeti előnnyel indulhat kihívói ellen. Minél több új jelölt vesz részt a választáson, annál nagyobb a hatalmon lévő előnye.

A megszokotthoz való ragaszkodásban jelentős szerepet játszik a Bizonytalanság kerülés.