Változatosság iránti igény. Diversification bias.

Viselkedéstudomány. Változatosság iránti igény. Diversification bias

Az emberek többnyire a mának élnek és rosszul becsülik meg a jövőre vonatkozó igényeiket.

Amikor például nagy bevásárlást tartanak a következő hónapra, akkor sokkal nagyobb változatosságra törekszenek az árucikkek kiválasztásánál, mint amikor több kisebb, egymás utáni (pl. heti) vásárlást bonyolítanak le.

Az emberek hajlamosak a változatosság iránti igényüket túlbecsülni, ezért sok felesleges dolgot megvesznek előre.

Ezzel ellentétben, amikor az aktuálisan szükséges dolgokat szerzik be, akkor csak a már bevált, kedvelt termékek kerülnek a kosarukba.

Érdekes módon a nagy bevásárlásnál több egészségesebb, értékesebb terméket is kiválasztanak a vásárlók, így elégítve ki a tudatos énjük egészséges életmódra vonatkozó követelését. Sajnos azonban a fogyasztási sorrendben ezek a termékek rendre háttérbe szorulnak és gyakran a kukába kerülnek.

Miért fontos erre figyelni?

Mert jövedelmünk jelentős részét élelmiszerre és napi fogyasztási cikkekre költjük, azaz egyszerű létfenntartásra.

Ennek ellenére a fejlett világban a megtermelt élelmiszer közel egy harmad részét kidobjuk, megsemmisítjük.

Ez megengedhetetlen pazarlás egyéni és társadalmi szinten is.

Annál is inkább, mert a hűtők, mélyhűtők, hosszú szavatossági idejű termékek és a professzionális csomagolási módok korában ez már csak észszerű tervezés kérdése.