A két pizza meséje. Veszteségkerülés.

Viselkedéstudomány. Veszteségkerülés. Loss aversion

A viselkedéstudomány kutatók a veszteségkerülés egyik hétköznapi példáját szemléltették a következő kísérletben.

Két külön csoportban más-más pizzarendelési lehetőséget ajánlottak fel az embereknek:

Az első csoportban lévőkkel közölték az ALAP PIZZA árát, valamint az összes lehetséges feltét árát külön-külön, és arra kérték őket, hogy állítsák össze a kedvenc pizzájukat.

A másik csoport számára összeállítottak egy SZUPER PIZZÁT az elérhető legtöbb feltéttel és ennek a teljes árát adták meg a tagok számára. Arról is informálták őket, hogy az egyes feltétek elhagyásával mennyit spórolhatnak a szuper pizza árából.

Arra voltak kíváncsiak, hogy átlagosan melyik csoport tagjai fognak többet költeni a pizzájukra.

Az eredmény az lett, hogy a SZUPER PIZZÁS csoportban lényegesen többet költöttek az emberek, mert nehezen mondtak le a “már pizzán lévő” feltétekről.

Forrás: Irwin P. Levin professzor (Iowa egyetem) és munkatársai  https://doi.org/10.1023/A:1020370516638

A veszteségkerülés és a kereskedelmi áralkalmazás gyakorlata

A marketing gyakran próbál olyan érzetet kelteni a potenciális vásárlókban, amely azt sugallja, hogy „lemaradhatnak” valamiről. Például elfogy az adott termék, ha nem vásárolják meg mihamarabb.

Az amazon.com úgy készteti vásárlásra a nézelődőket, hogy feltünteti az áru mellett a következő szöveget: „már csak X db van készleten”.

Az üzleti élet gyakorlata azonban azt bizonyítja, hogy ha egy termék valóban sikeres és keresett, akkor a gyártó és a kereskedő gondoskodik a kínálat fenntartásáról.

 Az emberek sokkal rosszabbul fogadják, ha valaminek 10%-kal nő az ára, mint amennyire örülnek annak, ha 10%-kal csökken.

Figyeljük meg az üzemanyagárak mozgásával kapcsolatos sajtó híreket. Az áremelkedésről szignifikánsabb több hírt találunk, mivel ez fontosabb az emberek számára.

Ennek nyilvánvaló oka, hogy a költségvetésük többnyire korlátos, azaz az áremelkedés komoly gondot okozhat nekik, meg kell tervezniük, hogyan reagáljanak rá. Az árcsökkentésből eredő megtakarítást azonban nagyon hamar el tudják költeni valami másra, anélkül, hogy különösebb örömet okozna nekik.