5. Általánosítás (representativeness heuristic)

Eszedbe jutott valaki? Oszd meg vele!

Representativeness heuristic

Mindannyiunkra jellemző, hogy az életben való gyors eligazodás érdekében közvetlen tapasztalataink alapján általánosítunk, tipizálunk.

Ha „A” (dolog, jelenség, ember) valamiben hasonlít „B”-re, akkor azt valószínűsítjük, hogy ez a hasonlóság minden vonatkozásban fennáll.

Például általános vélekedés az, hogy a nők szeretnek vásárolni. Ezért bármelyik nő esetében igaznak hisszük ezt az állítást, függetlenül attól, hogy valóban így van-e.

Ezek az általánosítások azonban előítéletek és sztereotípiák melegágyai.

Hajlamosak vagyunk elhamarkodott következtetéseket levonni valakiről annak alapján, mennyire látunk benne egy bizonyos személyiségtípust.

Például egy bírósági tárgyaláson amennyiben a vádlott tipikusan bűnöző alkat (félelmetes, erőszakos), nagyobb valószínűséggel ítélik el, mint amikor elesettnek, ártatlannak látszik.

Az általánosítás miatt elveszíthetjük a valós hangsúlyokat az életben. Ilyenkor bizonyos dolgok tényleges fontosságát rosszul ítéljük meg.

További példák az általánosításra:

Amikor egy hideg tél után tagadjuk a globális felmelegedés tényét.

Ha egy cég termékeinek magas minősége miatt azt hisszük, hogy a cég részvényei is értékesebbek.

Magasabb minőségűnek tartunk egy sajátmárkás terméket, mert a csomagolása hasonlít egy márkatermékhez.

Amikor a hírekben folyton csak egy adott (gazdasági) problémáról hallunk és emiatt elhisszük, hogy valóban ez a legégetőbb kérdés.

Az általánosítás, az elérhetőségi heurisztika és az érzelmi befolyás a leggyakoribb viselkedési jellemzők, amelyek befolyásolják életünket.

Eszedbe jutott valaki? Oszd meg vele!