
A viselkedéstudomány megfigyelése szerint az emberek a jelenben elérhető dolgokat aránytalanul túlértékelik a jövőben elérhetőkkel szemben. Amikor megkérdezzük őket, hogy inkább akarnak 1000 dollárt ma, mint 1100 dollárt holnap, a többség a mai 1000 dollárt választja.
Érdekes azonban, hogy ha a jövőbe helyezzük ezt a választást, akkor az emberek észszerűen döntenek. Inkább akarnak 1100 dollárt egy év és egy nap múlva, mint 1000 dollárt egy év múlva.
Az emberek tehát türelmetlenek, amikor a jelenben is megkaphatnak valamit, és türelmesek, amikor csak a jövőben lehetséges ez.
A jelen hatással magyarázható az is, hogy az azonnali költségek fájdalmasabbak, mint a jövőbeli költségek.
Ezért van az, hogy sokan akkor is szívesen vásárolnak részletre, amikor ki tudnák fizetni a termék árát azonnal. Még a kamatot is elfogadják ennek érdekében.
Az ilyen rövid távú gondolkodás rendkívül veszélyes a pénzügyeink területén, mivel meggondolatlan költekezésre és hitelfelvételre csábít, amit a mindent behálózó kereskedelmi marketing csak megerősít bennünk.
A jelen hatás felelős azért is, hogy nem szívesen takarékoskodunk előre idősebb korunkra. Tisztában vagyunk vele, hogy fontos lenne, de a szabadon elkölthető jövedelmünket inkább a jelen kellemessebbé tételére fordítjuk.
A jelen hatást gyakran felerősíti a jövőre vonatkozó bizonytalanság is, amit indokként lehet használni „…ki tudja, mi lesz később…”
JEGYZET: Pillecukor teszt felnőtteknek?