24. Előhangolás

Priming

Az előhangolás jelensége arra mutat rá, hogy egy kiinduló inger (kép, hang, illat, íz stb.) több, az agyunkban hozzá kapcsolódó ingert hív elő a tudatalattinkból és ezáltal befolyásolja a viselkedésünket.

Például, ha belépünk egy üzletbe és a friss pékáru illata fogad minket, azonnal „megéhezünk”. Vagy a nyári melegben egy hideg üdítőt reklámozó plakát látványától azonnal megszomjazunk.

A képekhez és szavakhoz – amikkel a mindennapi életben találkozunk – sok asszociáció és emlék kapcsolódik az agyunkban.

Elegendő, ha meghalljuk például az „orvos” szót és máris felbukkannak az emlékezetünkben a nővér, kórház, műtét stb. szavak és a hozzájuk kapcsolódó emlékek.

Ezt a természetes működést fel lehet használni az emberek szándékos befolyásolásra.

A marketing és a média gyakorlatilag állandóan „hangol” bennünket.

A prémium márkák azért áldoznak rengeteget márkanevük erősítésére, hogy azonnal az ő terméküket válasszuk (jó hírnevük miatt) és ne pazaroljuk az időnket rengeteg egyéb lehetőség vizsgálgatására.

Mentális egészségünk miatt arra is oda kell figyelnünk, hogy milyen arányban „fogyasztunk” pozitív és negatív hangolású média tartalmakat.

Rendkívül hátrányosan hat lelkiállapotunkra, ha túl sok frusztráló, félelemkeltő, nyomasztó hírt olvasunk, vagy ilyen jellegű filmeket nézünk. Ilyenkor a realitásérzékünk sérülhet és ez befolyásolja a külvilághoz való viszonyulásunkat.

Magánemberként ösztönösen vagy tudatosan mi is alkalmazzuk az előhangolást a megjelenésünkkel, beszédstílusunkkal, modorunkkal.

A jó megjelenésű és határozott emberek olyan meggyőző erővel hatnak társaikra, hogy gyakran meg sem kérdőjelezik szándékaikat. Ezzel könnyen visszaélhetnek.