42. Holdudvar hatás

Halo effect
A holdudvar hatás arra utal, hogy egy megfigyelt pozitív, vagy negatív külső tulajdonság alapján azonnal véleményt alkotunk a személy többi tulajdonságára vonatkozóan is.

Régóta ismert, hogy a vonzó külsővel megáldott embereket jobbnak és okosabbnak tartjuk kevésbé vonzó társaikhoz képest.

A holdudvar hatás jelentős mértékben torzítja az emberek értékítéletét. Ennek pedig számos negatív következménye van mindegyikünk életére.

Mind az iskolában, mint a munkahelyen indokolatlan hátrányt szenvedhetnek a kevésbé jó külsejű emberek.

Bizalmat szavazhatunk arra méltatlan személyeknek, mert vonzó megjelenésük miatt elnyomjuk kritikus észrevételeinket.

Értékes kapcsolati lehetőségeket veszíthetünk, ha csak a külső alapján ítéljük meg az embereket.

A marketing természetesen jól ismeri a holdudvar hatást, ezért vannak tele a reklámok szép, vagy (irreálisan) széppé varázsolt szereplőkkel. A marketing és az igényes csomagolás „eladja” a terméket, akkor is, ha ezek többe kerülnek, mint maga a termék.

A legjobban reklámozott termékek azonban nem mindig a legjobb minőségűek vagy a legmegbízhatóbbak.

Miért fontos ismernünk ezt a jelenséget?

Mert sokkal nagyobb mértékben befolyásolja mindennapi életünket és döntéseinket, mint gondolnánk.

Tisztában kell lennünk a kritikus gondolkodás fontosságával, ha nem akarunk mindenféle manipuláció alanyaiként élni.

Törekednünk kell az objektív véleményalkotásra minden téren, hogy elkerüljük a tévedéseket és csalódásokat akár emberekről, akár tárgyakról beszélünk.

Az embereket nem szabad az első benyomás alapján megítélni.

Időt és energiát kell szánni arra, hogy megismerjük őket. Ilyenkor még a holdudvar hatás is megfordulhat 😊, mert szebbnek látjuk a minket kedvelő, barátságos embereket.